دره‌ی یادبود

دره‌ی یادبود مخصوص کسانی است که دوست دارند حین بازی کردن هم به تماشای منظره‌های زیبا بنشینند، هم به موسیقی پس‌زمینه‌ی دلنشینی گوش بسپارند و البته کمی به سلول‌های خاکستری مغزشان ورزش دهند.

این چه بازی‌ای است؟

دره‌ی یادبود یا Monument Valley یک بازی فکری برای سیستم‌عامل‌های موبایلی است که در هر مرحله شما وظیفه دارید به شاهزاده Ida کمک کنید تا معماهای بازی را حل کند.

در اکثر داستان‌های پریان معمولا گناهکاران به شکل حیوان مسخ می‌شوند، اما در این بازی ماجرا برعکس است. شاهزاده به خاطر دزدیدن اجسام هندسی مقدس به شکل انسان مسخ شده و حالا این وظیفه به او محول شده تا تمامی این اجسام را به جایگاه اصلی‌شان برگرداند. بلکه موردبخشش واقع شود و به شکل اصلی‌اش بازگردد. بازی 10 مرحله دارد و در هر مرحله شما در یک قلعه‌ی هزارتومانند قرار گرفته‌اید و باید یک جسم هندسیِ مقدس را به بالاترین نقطه‌ی قلعه برسانید.

چرا بازی خوبی است؟

گرچه شاید داستان بازی در نگاه اول جذاب باشد، اما حرف من را بپذیرید که داستان کمترین جذابیت بازی و شاید حتی ضعیف‌ترین قسمت آن است. اما دره‌ی یادبود نقاط قوت فراوانی دارد. شما برای رسیدن به بالای قلعه‌ها باید معماهای مختلفی را حل کنید. معماهایی که اکثرا برای حل آن‌ها باید نوع نگاهتان به دنیای بازی را تغییر دهید. دنیای دره‌ی یادبود دنیای منحصر به فردی است که قوانین خاص خودش را دارد و می‌توانید در مسیرهایی حرکت کنید که شاید در دنیای منطقی روزمره‌مان غیرممکن است. در مراحل ابتدایی معماها آسان‌اند و تازه با فضای بازی آشنا می‌شوید. اما هرچه پیش می‌روید معماها سخت‌تر می‌شوند. آنقدر سخت که شاید کلافه‌تان کنند.

از معماها که بگذریم طراحی المان‌های بازی چشم‌نواز است. فضای بازی آنچنان رویایی است که می‌تواند شما را غرق خودش کند. گفته می‌شود که طراحان استودیوی Ustwo برای طراحی قلعه‌های بازی از طراحی کاخ‌ها و معابد مشهور دنیا الهام گرفته‌اند. در کنار طراحی جذاب نمی‌شود از موسیقی آرام، شنیدنی و مرموز بازی گذشت که به خوبی با فضای دره‌ی یادبود همخوانی دارد.

دره‌ی یادبود نشان داد که می‌توان در پلتفرم‌های موبایلی هم بازی‌هایی با کلاس بالا طراحی و تولید کرد.

به چه کسانی توصیه می‌شود؟

اگر به بازی‌های پازلی و معمایی علاقه‌مندید این بازی مطمئنا مناسب شماست. اگر دوست دارید هنگام بازی کمی فکر کنید و می‌خواهید در کنار بازی‌های روزمره و مفرحی که معمولا تا حدودی بر پایه شانس هستند یک بازی جدی‌تر انجام دهید، این بازی مناسب شماست. و در نهایت اگر دوست دارید از طراحی زیبا و موسیقی جذاب حین بازی لذت ببرید، مطمئنا باید دره‌ی یادبود را امتحان کنید.

امتیاز بازی چطور است؟

دره‌ی یادبود چه در گوگل ‌پلی ‌استور و چه در اپ ‌استور اپل با استقبال چشمگیری روبه‌رو شده. هر دو مارکت بزرگ موبایلی دنیا این بازی را به عنوان بازی برگزیده انتخاب کرده‌اند و در سال 2014 (سال عرضه‌ی بازی) موفق شده جایزه بهترین بازی اپل و بهترین طراحی اپل را هم از آن خود کند. در اپ استور میانگین امتیاز بازی 4.6 از 5 و در گوگل‌ پلی استور 4.8 از 5 است که نشان می‌دهد بازی توانسته گیمرهای موبایلی را راضی کند.

بسته‌های الحاقی

یکی از جدی‌ترین ایرادات وارد به دره‌ی یادبود، کوتاه بودن بازی است. اگر حوصله به خرج دهید شاید حداکثر در دو ساعت بتوانید هر ده مرحله بازی را تمام کنید که در ازای 3.99 دلار قیمت بازی مدت خیلی کمی است. به همین دلیل سازندگان دو بسته الحاقی برای بازی ارائه کرده‌اند که به مراتب از بازی اصلی سخت‌تراند و تمام کردنشان بیشتر زمان می‌برد. . بسته الحاقی Ida’s Dream که رایگان است و بسته الحاقی Forgotten Shores که باید برای باز کردنش 1.99 دلار اضافی بپردازید.

از کجا دانلود کنیم؟

همان‌طور که اشاره کردم بازی 3.99 دلار قیمت دارد. البته ایرانی‌ها عادت ندارند برای محتواهای دیجیتال پول پرداخت کنند، چه برسد به بازی‌های موبایلی. من به شخصه از مدت‌ها پیش دوست داشتم این بازی را تجربه کنم، اما به خاطر اینکه در نسخه‌های کرک شده نمی‌توان بازی را به گوگل پلی گیمز متصل کرد قیدش را زده بودم. تا اینکه مدتی پیش این بازی برای مدت محدودی در گوگل پلی استور رایگان شد و من هم از خدا خواسته بازی را رایگان و قانونی دانلود کردم. البته حالا دیگر این امکان وجود ندارد و برای دریافت قانونی این بازی باید 3.99 دلار پرداخت کنید.

اما نسخه کرک شده این بازی نیز در دسترس است که بر خلاف نسخه قانونی می‌توانید به رایگان بسته الحاقی Forgotten Shores را هم در آن بازی کنید. گرچه طفره‌زن استفاده از نسخه‌ی کرک‌ شده را توصیه نمی‌کند، اما اگر تمایل داشتید می‌توانید از وب‌سایت فارسروید آن را دریافت کنید.

برای کاربران آی‌او‌اس توصیه‌ای به جز پرداخت 3.99 دلار و خریدن قانونی بازی به ذهنم نمی‌رسد.

دریافت بازی از گوگل پلی استور / دریافت بازی از اپ استور

به‌روزرسانی: دوستانم که نسخه‌ی کرک شده را نصب کردند به من اطلاع دادند که بازی بدون مشکل به گوگل‌ پلی‌ گیمز متصل می‌شود. پس اگر نسخه‌ی کرک شده را نصب کنید از این بابت هم نگرانی نخواهید داشت :دی

توصیه‌های طفره‌زن

  • سعی کنید با هدفون بازی کنید تا تجربه‌ی بهتری داشته باشید. موسیقی بازی بسیار دلنشین است و کاملا شما را در خود غرق می‌کند.
  • یک ویژگی خوب دره‌ی یادبود این است که هم برای صفحه‌ نمایش‌های کوچک (موبایل‌ها) و هم برای صفحه نمایش‌های بزرگ‌تر (تبلت‌ها) بهینه‌سازی شده. بنابراین اگر تبلت دارید نگران کم شدن کیفیت تصاویر نباشید. حتی باید اعتراف کنم که تجربه‌ی دره‌ی یادبود در تبلت بسیار دلنشین‌تر است.
  • اگر نسخه‌ی قانونی بازی را خریده باشید می‌توانید از قابلیت ذخیره‌ی ابری آن استفاده کنید. مثلا در تبلت یک مرحله را رد کنید و بعدا در موبایل بازی را ادامه دهید.
  • بازی نسخه‌ی دومی هم دارد که مثل نسخه‌ی اول بازخوردهای خوبی دریافت کرده. اما من بازی‌اش نکرده‌ام و اگر روزی به سراغش رفتم و احساس کردم به خوبی نسخه‌ی اول است، معرفی جداگانه‌ای برایش خواهم نوشت.
  • در مراحل آخر بازی اصلی یا مراحل بسته‌‌های الحاقی حوصله به خرج دهید. اگر در نگاه اول نتوانستید معما را حل کنید ناامید نشوید. شاید لازم باشد کمی با مکانیزم‌های بازی سر و کله بزنید. فورا سراغ تقلب‌ اینترنتی نروید. معماهای بازی هیچکدامشان آنقدر سخت نیستند که خودتان نتوانید حلشان کنید.
  • مراحل این بازی را می‌توان چندین و چند بار تکرار کرد و به واسطه‌ی آن برای دقایقی از دنیای خسته‌کننده‌‌ای که همه‌مان درگیرش هستیم جدا شد.