راهنمای کامل فوتبال فانتزی – بخش دوم (پیشرفته)

فوتبال فانتزی لیگ انگلیس

توی بخش اول راهنمای کامل فوتبال فانتزی درباره‌ی کلیات و اصول اولیه‌ی فوتبال فانتزی لیگ انگلیس توضیح دادم. یعنی چیزهایی که برای شروع فوتبال فانتزی لازمه بدونین. موضوعاتی که توی این بخش قراره درباره‌شون صحبت کنم، چیزهاییه که به کمک‌شون می‌تونین امتیازهای بیشتری بیارین و اگر می‌خواین بازی براتون جذاب‌تر بشه، حتماً لازمه که ازشون مطلع باشین.

موضوعاتی که توی این مطلب بهشون می‌پردازیم:

ریز و درشت از ترنسفر بازیکن در فوتبال فانتزی لیگ انگلیس

لازم نیست ترکیب اولیه‌ی شما تا آخر فصل ثابت باقی بمونه. ممکنه بازیکنی در طول فصل عملکرد نامناسبی داشته باشه و بخواید اون رو با بازیکن دیگه‌ای جابه‌جا کنین، یا بازیکنی مصدوم یا محروم بشه و لازم باشه اون رو از تیمتون خارج کنین و بازیکن دیگه‌ای رو به‌جاش بازی بدین. اینجاست که باید از قابلیت ترنسفر بازیکن استفاده کنین.

تا قبل از شروع فصل، شما می‌تونین بدون محدودیت بازیکن‌هاتون رو تغییر بدین. بعد از شروع اولین بازی فصل، هر هفته می‌تونین یک بازیکن رو بدون هزینه‌ از ترکیب خارج و بازیکن دیگه‌ای رو جایگزینش کنین. البته عبارت «بدون هزینه‌» به این معنی نیست که هر بازیکنی رو می‌تونین به‌جای بازیکن اخراجی بیارین. بلکه پولی که در بانک تیمتون مونده + پولی که از فروش بازیکن فعلی‌تون به دست میارین رو می‌تونین برای آوردن بازیکن جدید هزینه کنین.

اگر بخواین در هفته بیش از یک ترنسفر انجام بدین، به‌ازای هر ترنسفر بیشتر، در ابتدای هفته‌ی بعدی، چهار امتیاز از امتیازات کل شما کسر می‌شه. یعنی هر تعویض اضافه بر تعویض رایگان برای شما 4 امتیاز هزینه داره. در یک هفته هم حداکثر می‌تونین 20 تعویض انجام بدین (البته به‌جز وقت‌هایی که از کارت‌های ویژه استفاده می‌کنین که کمی جلوتر درباره‌شون توضیح می‌دم).

اگر یک هفته نخواین از سهمیه‌ی ترنسفر رایگانتون استفاده کنین چی؟ اون سهمیه به هفته‌ی بعد منتقل می‌شه و شما هفته‌ی بعد 2 تعویض رایگان خواهید داشت. اما اگر هفته‌ی بعد هم از سهمیه‌تون استفاده نکنین، هفته‌ی سوم تعویض‌های رایگانتون 3 عدد نمی‌شه. یعنی سقف تعویض‌های رایگان هر هفته 2 عدده: یک عدد تعویض ذخیره‌شده و یک عدد سهمیه‌ی تعویض رایگان هفته. پس از سهمیه‌ی ترنسفر رایگانتون نهایت استفاده رو ببرین.

نکته: هر بازیکن فقط می‌تونه با بازیکن هم‌پست خودش جایگزین بشه.

وقتی بحث ترنسفر می‌شه، موضوع قیمت بازیکن‌ها اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کنه. قیمت بعضی بازیکن‌ها بعد از شروع فصل تغییر می‌کنه و با توجه به عملکردشون بالا و پایین می‌شه. درست مثل فوتبال واقعی. ممکنه بازیکنی رو در ترکیبتون داشته باشین که به‌خاطر عملکرد خوبش، قیمتش بالا رفته باشه و بازیکنی هم ممکنه به‌خاطر عملکرد دور از انتظارش با کاهش ارزش مواجه شده باشه. توی نوار کناری، در قسمت Finance می‌تونین ارزش ترکیب فعلی‌تون + مقدار پولی رو که در بانک دارین مشاهده کنین. اگر جمع این دو عدد بالای 100 باشه، یعنی ارزش تیم شما نسبت به شروع فصل بیشتر شده. اگر کمتر باشه، یعنی ارزش ترکیبتون پایین اومده.

بخش Finance در فوتبال فانتزی

قاعدتاً وقتی بازیکنی رو از ترکیب خارج می‌کنین و قصد دارین با بازیکن جدیدی جایگزینش کنین، به‌اندازه‌ی ارزش فروش فعلی بازیکن به بودجه‌تون اضافه می‌شه و با همون بودجه و پولی که در بانک دارین می‌تونین برین به بازار و بازیکن دیگه‌ای رو بخرین. اما ارزش فروش فعلی بازیکن (که توی صفحه‌ی ترنسفر نمایش داده می‌شه) با ارزش فعلی بازیکن متفاوته که توی بخش بعد درباره‌اش توضیح می‌دم.

نکته: ترنسفرها لغوپذیر نیستن. وقتی ترنسفر انجام شد، نمی‌تونین اون رو برگردونین (و اگر مثلاً بازیکن ورودی جدید رو با بازیکن خروجی‌تون دوباره جابه‌جا کنین، یک ترنسفر جداگانه محسوب می‌شه و مشمول هزینه‌ی اضافی می‌شین)

تا اینجا چندتا اصل ساده و اساسی درباره‌ی ترنسفر رو مرور کردیم. اما اگر بخواین حرفه‌ای‌تر بشین، باید بدونین که سیستم ارزش‌گذاری بازیکن‌ها چطور کار می‌کنه و قیمت اون‌ها بر چه اساسی بالا و پایین می‌شه، تا بتونین بیشترین استفاده رو از ترنسفرها ببرین یا حداقل کمترین ضرر رو بکنین.

قیمت بازیکن‌ها چطور تغییر می‌کنه؟

بازار خرید و فروش بازیکن در فوتبال فانتزی لیگ انگلیس درست مثل بازار سهام عمل می‌کنه. توی بازار سهام، زمانی که افراد زیادی برای خرید نماد مشخصی هجوم میارن (یعنی خریدارها زیاد می‌شن)، قیمت اون سهم افزایش پیدا می‌کنه. از طرفی وقتی افراد زیادی تمایل دارن سهام نماد خاصی رو بفروشن (یعنی فروشنده‌ها زیاد می‌شن)، قیمت سهم کاهش پیدا می‌کنه. همین اصل در فوتبال فانتزی لیگ انگلیس هم پیاده شده.

زمانی که تعداد زیادی از مربی‌های فوتبال فانتزی لیگ انگلیس تصمیم به اضافه کردن بازیکنی خاص به ترکیبشون می‌گیرن، قیمت اون بازیکن بالا می‌ره و وقتی مربی‌های زیادی تمایل دارن بازیکنی رو از ترکیبشون حذف کنن، قیمت اون بازیکن پایین میاد. در نتیجه تعیین قیمت به تعداد ترنسفرهای هر بازیکن بستگی داره. اما این افزایش و کاهش قیمت اصول ثانویه‌ای هم داره.

پروفایل بوکایو ساکا در فوتبال فانتزی
بوکایو ساکا بعد از عملکرد خوب در هفته‌ی اول، با افزایش قیمت مواجه شده

اولین نکته اینه که هر بازیکن در طول یک هفته (مثلاً از شروع فرصت ترنسفر هفته‌ی دوم تا پایان مهلت ترکیب‌چینی هفته‌ی دوم)، می‌تونه حداکثر تا 0.3 واحد قیمتش بالا یا پایین بشه. مثلاً اگر در ابتدای هفته بازیکنی 8.5 واحد قیمت داشته باشه، تا شروع هفته‌ی بعد قیمتش حداکثر می‌تونه 8.8 و حداقل 8.2 بشه.

دومین نکته اینه که قیمت بازیکن‌ها روز به روز تغییر می‌کنه و هر روز می‌تونه فقط 0.1 واحد بالا و پایین بشه. یعنی اگر بازیکنی  8.5 واحد قیمت داشته باشه و افراد زیادی برای اضافه کردنش به ترکیب هجوم بیارن، بلافاصله به قیمت 8.8 واحدی نمی‌رسه، بلکه بعد از سه روز و هر روز 0.1 واحد افزایش می‌تونه به 8.8 برسه (البته تغییر بیشتر از 0.1 واحد توی ارزش هر بازیکن در عرض یک هفته واقعاً نادره).

این تعیین قیمت روزانه هم در زمان مشخصی اتفاق می‌افته. هر روز، معمولاً بین ساعت 1:00 تا 3:00 بامداد به وقت گرینویچ (4:30 تا 7:30 صبح به وقت ایران)، بر اساس تعداد ترنسفرهای ورودی و خروجی بازیکن، درباره‌ی تغییر قیمت اون بازیکن تصمیم‌گیری می‌شه که آیا با افزایش یا کاهش 0.1 واحدی مواجه بشه یا نه. البته اینکه دقیقاً چه تعداد ترنسفر باید روی بازیکنی انجام بشه تا قیمتش 0.1 بالا یا پایین بشه، دقیقاً مشخص نیست.

عکس از از Fantasy Football Hub

این سیستم تغییر روزانه یک برآیند مهم داره: شما می‌تونین با دنبال کردن بازی‌ها، در بهترین زمان و پیش از افزایش یا کاهش قیمت بازیکن، دست به ترنسفرش بزنین. مثلاً در هفته‌ی اول فصل 2024-2023، بن چیلول دفاع چلسی، یک پاس گل داد و بازی خوبی هم از خودش به نمایش گذاشت. ضمن اینکه توی حملات حضور جالب‌توجهی داشت. از اون طرف بازی‌های چند هفته‌ی آینده‌ی چلسی بازی‌های نسبتاً آسونیه. در نتیجه می‌شد استنباط کرد توی ترنسفر هفته‌ی اول این بازیکن با اقبال مواجه بشه. همین هم شد و قیمت بازیکن 0.1 واحد بالا رفت. اما اگر شما قبل از زمان تغییر قیمت‌های بازیکن (همون بازه‌ای که بالاتر اشاره شد) بازیکن رو می‌خریدین، می‌تونستین با قیمتی کمتر اون رو بخرین.

از اون طرف ممکنه بازیکنی توی یک بازی کارت قرمز مستقیم بگیره که یعنی سه جلسه محروم می‌شه. یا بدجور مصدوم بشه و مشخص باشه که مدت‌ها از ترکیب دور خواهد موند. یا اصلاً بین دو هفته، خبر بیاد که توی تمرینات مصدوم شده و مثلاً رباط صلیبی پاره کرده. نتیجه می‌شه اینکه احتمالاً مربی‌های زیادی اون بازیکن رو از ترکیبشون خارج کنن و باعث بشن قیمتش افت کنه. شما می‌تونین قبل از اعمال تغییر قیمت‌ها، ترنسفرتون رو انجام بدین که مشمول این کاهش ارزش نشین.

چطور می‌شه از ترنسفر بازیکن درآمد کسب کرد؟

مثل فوتبال واقعی، توی فوتبال فانتزی لیگ انگلیس هم می‌تونین با خرید بازیکن به قیمت پایین و فروش اون با قیمت بالاتر درآمد کسب کنین. برای نمونه شما بازیکنی رو به قیمت 8.0 واحد می‌خرین، این بازیکن چند هفته خوب بازی می‌کنه و توجه مربی‌های زیادی رو به خودش جلب می‌کنه و به‌جایی می‌رسه که قیمتش به 8.6 واحد می‌رسه. حالا شما می‌تونین با فروش این بازیکن، برای تیمتون بودجه‌ی خرید بیشتری فراهم کنین.

اما نکته‌ی مهم اینجاست که قیمت فروش بازیکن با ارزش فعلی بازیکن یکسان نیست و شما فقط 50 درصد سود فروش بازیکن رو دریافت می‌کنین. در مثال بالا قیمت فعلی بازیکن برای مربی‌هایی که تازه می‌خوان اون رو بخرن 8.6 واحده، اما شما که از قبل اون بازیکن رو دارین، با فروشش 8.3 واحد پول به حسابتون واریز می‌شه. به این نکته هم توجه کنین که میزان سود شما به پایین گرد می‌شه. برای نمونه اگر این بازیکن به ارزش 8.7 برسه، شما با فروشش بازم 8.3 واحد پول دریافت می‌کنین، اما اگر قیمتش به 8.8 برسه، شما با فروشش 8.4 واحد پول گیرتون میاد. این 50 درصد فقط از سود کسر می‌شه و اگر بازیکنی رو زیر قیمت خریدش بفروشین، مثلاً قیمت همین بازیکن که 8.0 واحد خریدین به 7.8 برسه، پورسانتی ازتون کم نمی‌شه و با فروشش همون 7.8 واحد به حساب تیمتون می‌شینه.

قفل شدن قیمت بازیکن

در شرایطی خاص، قیمت بازیکن قفل می‌شه و تعداد ترنسفرهای ورودی و خروجی روی قیمتش تأثیری نمی‌ذاره. اون هم زمانیه که امکان بازی کردن اون بازیکن از 0 درصد به 100 درصد برسه. برای نمونه بازیکنی کارت قرمز مستقیم می‌گیره و از سه بازی محروم می‌شه. این بازیکن امکان بازیش 0 درصد می‌شه و با علامت قرمز توی فهرست بازیکن‌ها مشخص می‌شه. قاعدتاً مربی‌ها شروع به خارج کردن بازیکن از ترکیبشون می‌کنن و قیمت بازیکن افت پیدا می‌کنه. اما زمانی که این محرومیت برطرف بشه، قیمت بازیکن برای چند روز قفل می‌شه و تعداد ترنسفرهای ورودی و خروجی روی اون اثری ندارن.

پروفایل کوین دی‌بروین در فوتبال فانتزی
نمونه‌ای از بازیکنی که با مصدومیت نوع قرمز مواجه شده

این قفل شدن فقط برای زمانیه که امکان بازی از 0 درصد به 100 درصد برسه. در نتیجه اگر بازیکنی مصدوم باشه و امکان بازیش کاملاً 0 نباشه (از مصدومیت‌هایی که با علامت زرد مشخص می‌شن) و بعد از مدتی مصدومیتش برطرف بشه، شامل این قانون نمی‌شه.

هفته‌های ویژه: Double و Blank

تیم‌های حاضر در لیگ برتر انگلیس همزمان در چندین رقابت مختلف شرکت می‌کنن. علاوه بر رقابت‌های اروپایی (مثل لیگ قهرمانان اروپا، لیگ اروپا، لیگ کنفرانس اروپا)، توی رقابت‌های دیگه‌ای مثل جام حذفی (FA Cup) و جام اتحادیه (EFL Cup) و در بعضی مواقع جام باشگاه‌های جهان هم شرکت می‌کنن. در نتیجه ممکنه تیم‌ها برنامه‌ی بازی‌هاشون جابه‌جا بشه. مثلاً چهار تیمی که به نیمه‌ نهایی جام اتحادیه برسن، باید در حالی اون مسابقات رو برگزار کنن که بقیه‌ی تیم‌ها مشغول بازی‌های لیگشونن. در نتیجه بازی‌های لیگ این چهار تیم به تعویق می‌افته. از طرفی فوتبال فانتزی لیگ انگلیس برای 38 هفته، نه کمتر و نه بیشتر، برنامه‌ریزی شده. در نتیجه اون دسته از بازی‌های لیگ که به هر دلیلی به تعویق می‌افتن، باید بین هفته‌های دیگه پخش بشن. این می‌شه که بعضی از هفته‌های فوتبال فانتزی لیگ انگلیس بیشتر و بعضی کمتر از 10 بازی رو دارن.

به هفته‌هایی که تیمی بیش از یک بازی توی اون داشته باشه (مثلاً هم بازی همون هفته‌اش و هم یکی از بازی‌های معوقه‌اش توی اون هفته حساب بشه)، Double Gameweek گفته می‌شه. به هفته‌ای هم که تیمی توی اون بازی نداشته باشه و بازیش معوقه شده باشه، Blank Gameweek گفته می‌شه.

منطقیه توی هفته‌های Double توجه ویژه‌ای به بازی اون تیم‌هایی داشت که بیش از یک مسابقه دارن و توی هفته‌های Blank درباره‌ی ترنسفر بازیکن‌های تیم‌هایی که مسابقه‌شون به تعویق افتاده فکر کرد.

چرا این موضوع رو توضیح دادم؟ برای بخش بعدی که معرفی کارت‌های ویژه‌ی بازیه.

کارت‌های ویژه (Chips)

فوتبال فانتزی برای استراتژیک‌تر کردن بازی، چند کارت ویژه داره که یک بار مصرفن، اما می‌تونن قابلیت‌های جذابی در اختیارتون بذارن. استفاده‌ی صحیح و به‌موقع از این کارت‌ها، می‌تونه خیلی توی امتیازگیری‌هاتون اثرگذار باشه.

نکته: اگر یکی از این کارت‌ها رو فعال کنین، اون هفته نمی‌تونین برنده‌ی جایزه‌ی مربی برتر هفته بشین (اما از جایزه‌های دیگه مثل مربی برتر ماه یا فصل کنار گذاشته نمی‌شین).

نکته: در هر هفته می‌تونین فقط یک کارت رو فعال کنین.

کارت Triple Captain

زمانی که این کارت رو فعال می‌کنین، امتیاز کاپیتان شما برای هفته‌ی آینده به‌جای دو برابر، سه برابر می‌شه. این کارت یک بار مصرفه و بعد از فعال کردنش، تا قبل از پایان ضرب‌الاجل تغییر ترکیبِ هفته، می‌تونین اون رو غیرفعال کنین.

کارت Bench Boost

زمانی که این کارت رو فعال می‌کنین، امتیاز نیمکت‌نشین‌های شما هم جزو امتیازات هفته‌‌تون محسوب می‌شه. این کارت یک بار مصرفه و بعد از فعال کردنش، تا قبل از پایان ضرب‌الاجل تغییر ترکیبِ هفته، می‌تونین اون رو غیرفعال کنین.

کارت Free Hit

با فعال کردن این کارت می‌تونین بدون هیچ محدودیتی توی اون هفته ترنسفر انجام بدین. یعنی کسر 4 امتیاز برای ترنسفرهای اضافی برداشته می‌شه، اما بعد از پایان اون هفته و هنگام شروع هفته‌ی بعد، ترکیب شما به حالت پیش از استفاده از کارت برمی‌گرده. این‌طور تصور کنین که با این کارت، می‌تونین رایگان یک هفته بازیکن‌هایی رو قرضی به تیمتون بیارین که با پایان اون هفته از تیمتون می‌رن. به همین دلیل این کارت برای استفاده در هفته‌های Double خیلی مناسبه.

Free Hit یک بار مصرفه، اما وقتی که فعالش کردین، دیگه نمی‌تونین غیرفعالش کنین. در ضمن با فعال کردنش سهمیه‌ی تعویض‌های رایگان ذخیره‌شده‌تون هم صفر می‌شه و هفته‌ی بعد دوباره یک تعویض رایگان خواهید داشت.

نکته: تغییرات قیمتی بازیکن‌هایی که با کارت Free Hit به‌صورت قرضی به تیمتون اومدن، براتون محاسبه نمی‌شه. در نتیجه اگر ارزش یکی از بازیکن‌های قرضی‌تون زیاد بشه، تأثیری روی ارزش کلی تیم شما نخواهد داشت.

کارت Wildcard

با استفاده از این کارت می‌تونین بدون محدودیت و هزینه‌ی اضافی ترنسفر کنین، اما بر خلاف Free Hit این ترنسفرها دائمی‌ان. موقع استفاده از این کارت همچنان محدود به بودجه‌تون هستین.

این کارت دو بار مصرفه. یک بار برای نیم‌فصل اول و یک بار برای نیم‌فصل دوم شارژ می‌شه، اما اگر سهمیه‌ی نیم‌فصل اول رو استفاده  نکنین، سهمیه‌تون به نیم‌فصل دوم منتقل نمی‌شه. پس بهتره زمانی که می‌تونین ازش استفاده کنین.

مهلت استفاده از Wildcard اول در فصل 2024-2023 تا 30 دسامبره و سهمیه‌ی دوم از همین تاریخ تا پایان فصل قابل‌استفاده است. در ضمن با فعال‌سازی این کارت، مثل کارت Free Hit، دیگه نمی‌تونین غیرفعالش کنین.

دنبال کردن تخصصی‌تر فوتبال فانتزی

فوتبال فانتزی بازی جذابیه که توی جهان طرفدارهای زیادی داره. همین باعث شده وب‌سایت‌ها، پادکست‌ها و ویدیوکست‌های مختلفی درباره‌اش وجود داشته باشن. دنبال کردن این رسانه‌ها و تحلیل‌هاشون، می‌تونه به شما کمک کنه بهترین تصمیم‌ها رو در زمینه‌ی چینش ترکیب یا ترنسفرها بگیرین.

وب‌سایت رسمی فوتبال فانتزی لیگ انگلیس

وب‌سایت رسمی فوتبال فانتزی بخشی با عنوان The Scout داره که در طول هفته، تحلیل‌ها، آمار، اطلاعات و پیشنهادهایی ارائه می‌ده که می‌تونه بهتون در انتخاب ترکیب هفته‌ی بعد کمک کنه. در ضمن همین وب‌سایت پادکستی اختصاصی برای فوتبال فانتزی داره که به زبان انگلیسیه و مهم‌ترین موضوعات اثرگذار روی فوتبال فانتزی رو بررسی می‌کنه.

پادکست پنارت

پادکست پنارت یه پادکست فارسیه که کاری شبیه به پادکست رسمی فوتبال فانتزی لیگ انگلیس می‌کنه. اخبار رو پوشش می‌ده، پیشنهاد و تحلیل‌هایی ارائه می‌ده و در کل توی فوتبال فانتزی کمکتون می‌کنه. فصل جدید بیشتر فعالیت‌هاشون رو سمت یوتیوب بردن. از اینجا می‌تونین یوتیوبشون رو دنبال کنین، از اینجا اینستاگرام و از اینجا کانال تلگرامشون رو.

Fantasy Football Scout

یکی از قدیمی‌ترین وب‌سایت‌هایی که در زمینه‌ی فوتبال فانتزی لیگ انگلیس فعالیت داره. حساب توییتری هم دارن و اخبار و تحلیل‌های جالبی ارائه می‌دن.

Fantasy Football Hub

یکی از وب‌سایت‌های مشهوری که به‌صورت تخصصی در زمینه‌ی فوتبال فانتزی لیگ انگلیس فعالیت می‌کنه. اگر اهل توییترین، دنبال کردن حساب توییتری‌شون برای مطلع شدن از آخرین اخبار و تغییرات فوتبال فانتزی، بد نیست.